Met een aantal elektrische busjes biedt Kuperus Autoverhuur een uniek verhuuraanbod. Een bedrijfskeuze die niet is ingegeven vanuit regelgeving, maar vooral om ervaringen op te doen en te voldoen aan een groeiende vraag. Naast de aanschaf van de e-busjes vergde ook het aanleggen van de bijbehorende infrastructuur een grote investering. Toch maakte het BOVAG-verhuurbedrijf om verschillende redenen deze weloverwogen keuze.
Nog geen rendabel businessmodel
“Momenteel stapt vrijwel geen verhuurbedrijf vol in elektrische verhuurbussen vanwege het ontbreken van snel rendement”, zegt eigenaar Sander Kuperus. “Ga maar na, voor de prijs van één kleine elektrische bus schaf je twee dieselbussen aan. Een 14-kuub gaat zelfs drie keer over de kop. Maar hoewel het nog geen rendabel businessmodel is, hebben we er toch voor gekozen om een aantal elektrische bussen aan te schaffen. Waarom? Omdat we klaar voor de toekomst willen zijn. Met de ervaringen die we nu opdoen, kunnen we straks makkelijk opschalen. Bovendien zijn we een familiebedrijf, we kijken naar de lange termijn.”
Kuperus Autoverhuur werd in 1953 opgericht. Van een kleine zelfstandige onderneming is het autoverhuurbedrijf uitgegroeid tot één van de grootste regionale autoverhuurders van ‘t Gooi.
Kuperus beschikt over vier verschillende typen (3, 5, 11 en 14m3) elektrische bussen van drie verschillende merken. Hun keuze voor het zwaarste accupakket levert een actieradius van ruim 300 kilometer op. Kuperus: “Nu, na ruim een jaar ervaring te hebben opgedaan, zijn wij enthousiast over elektrisch rijden. Het is duurzamer, biedt gemak en het is stil.”
Investeren in infrastructuur
Om elektrisch te kunnen rijden is ook bijbehorende laadinfrastructuur nodig. Daarvoor laat Kuperus extra capaciteit aanleggen in de vorm van een extra trafohuis. “Die staat in bestelling, wellicht dat we op ons terrein aan de overkant van de weg een tweede laten plaatsen. Ook hebben we inmiddels drie laadpalen met een dubbele kop. Daarmee hebben we dus zes laadpunten. Hierbij hebben we slimme koppelingen laten maken, zodat we bij onze bedrijfsvoering straks optimaal gebruik kunnen maken van onze eigen opgewekte stroom. Hiervoor zorgen straks de honderden zonnepanelen die op de daken van beide panden komen te liggen. De volgorde om eerst laadpalen te laten plaatsen en dan pas de zonnepanelen is niet de meest logische route, maar een afgewogen bedrijfskeuze geweest.” Met deze stroomvoorziening wil Kuperus straks ook een energiehub voor de wijk zijn. “Omliggende bewoners kunnen dan bij ons terecht, dan krijgen we een heel andere businesscase.”
“Straks hebben we onze eigen zonnepanelen. Nu hebben we al slimme meters en onze laadpalen zijn voorbereid op bidirectioneel laden. Daarmee kunnen we straks tankstation gaan spelen.”
Eigen label: e-busje
Opvallend is dat Sander Kuperus hun aanbod aan elektrische bussen apart heeft gelabeld. Onder de naam e-busje heeft het e-aanbod een eigen identiteit, waarbij de link met Kuperus Autoverhuur altijd aanwezig is. “We willen het goed aanpakken en hiermee autoriteit opbouwen. We adverteren op billboards, in bioscopen en hebben een billboard langs de A1 staan. En we trekken het breder, zo bankieren we bij de Triodos bank. Duurzaamheid vinden we belangrijk, bovendien bereiken we hiermee een andere doelgroep. Straks komt de vierde generatie in ons bedrijf werken, dat willen we toekomstbestendig en dus duurzaam maken.”
Uitleggen en laten ervaren
Volgens Kuperus reageren klanten heel positief op het volledig elektrische aanbod van verhuurbussen. “Het aanbod wordt goed ontvangen en werkt positief door op ons imago. Klanten die al een bus hebben gereserveerd, bieden we soms een free upgrade aan naar elektrisch. Zij kunnen dan kennismaken. Daarnaast hebben we ook klanten die bewust op zoek zijn naar duurzaamheid.”
Kuperus zegt daarbij nog wel met de prijsstelling te experimenteren. “De verhuurprijzen liggen nu nog een fractie hoger dan die van dieselbussen. Zoals gezegd is de aanschaf veel duurder, maar het onderhoud aan elektrische bussen is minder en de onderdelen slijten minder snel. De afschrijving ligt daardoor wel hoger, minimaal in de eerste drie jaar. Daarbij is de bezettingsgraad nu nog lager dan bij dieselbusjes. Maar het is een kwestie van lange adem. Onze mensen leren ook steeds beter om de voordelen uit te leggen en elektrisch rijden met een bus onder de aandacht brengen. De meest voorkomende bezwaren? Dat is het laadprobleem en het feit dat het een automaat is. Niet iedereen heeft ervaring met dat laatste. En wat betreft het laden, snelladen kan ook bij een bus.”
Ga beginnen
“Mijn advies aan collega’s? Ga beginnen. Start met één of twee volledig elektrische verhuurbussen. Doe ervaring op hoe je ze mee moet geven, hoe je je medewerkers traint, hoe je ermee moet rijden en hoe je regeneratief kunt remmen. Rijden in een elektrische bus is namelijk meer bewerkelijk, zeker als je een dieselmotor en een handmatige versnelling gewend bent. Bovendien: krijg je een aanvraag van een klant, dan heb je aanbod. En zeker als BOVAG-lid in de verhuurbranche heb je voorbeeldfunctie. Ook om je als bedrijf te profileren werkt het positief. Inmiddels hebben we de eerste terugkerende klanten die vragen om een e-bus. Niet alleen zakelijk, maar zeker ook particulier.”